Wat is GTD?

Vijf heldere stappen die orde in de chaos scheppen

GETTING THINGS DONE is een persoonlijke productiviteit methodologie die je op een nieuwe manier naar je leven en werk laat kijken. Het is een manier van denken om overzicht te houden en je doelen te bereiken.

“Gebruik je hoofd om óver dingen te denken, niet om áán dingen te denken.” [David Allen]

Het is een tool, een extern Systeem of je externe brein. Het zorgt ervoor zorgt dat je de juiste informatie hebt op het juiste moment zodat je elk moment kunt beslissen wat op dat moment voor jou de meeste waarde toevoegt om te doen.

Het is een eenvoudig te leren methodologie. Het wordt wereldwijd toegepast en werkt voor mensen uit alle culturen en in zeer uiteenlopende omstandigheden.

GETTING THINGS DONE is een persoonlijke productiviteit methodologie die je op een nieuwe manier naar je leven en werk laat kijken. Het is een manier van denken om overzicht te houden en je doelen te bereiken.

“Gebruik je hoofd om óver dingen te denken, niet om áán dingen te denken.” [David Allen]

Het is een tool, een extern Systeem of je externe brein. Het zorgt ervoor zorgt dat je de juiste informatie hebt op het juiste moment zodat je elk moment kunt beslissen wat op dat moment voor jou de meeste waarde toevoegt om te doen.

Het is een eenvoudig te leren methodologie. Het wordt wereldwijd toegepast en werkt voor mensen uit alle culturen en in zeer uiteenlopende omstandigheden.

GTD = Vijf stappen

De basis

Vijf heldere stappen die orde in de chaos scheppen

GTD = Vijf stappen

De basis

Vijf heldere stappen die orde in de chaos scheppen

Stap 1 – VERZAMELEN

Verzamel wat je aandacht heeft

Vang alles wat je aandacht heeft in een verzamel tool

Stap 2 – BESLISSEN

Beslis wat je met elk item wilt doen.

Zit hier een actie voor mij in? Zo ja, beslis wat de eerstvolgende actie en wat het project is (wanneer meer dan één actie nodig is). Zo nee, beslis of het iets is wat weg kan, bewaard moet of iets is wat je ‘on hold’ moet zetten.

Stap 3 – ORGANISEREN

Organiseer de uitkomst van je beslissing

Stop trackers, die je herinneren aan je gecategoriseerde acties, op de juiste plaats in je systeem.

Stap 4 – REFLECTEREN

Periodiek onderhoud

Reviseer en update alle bestaande systeem inhoud om controle en focus te hervinden.

Stap 5 – DOEN

Eenvoudig doen

Gebruik je systeem om de juiste en heldere beslissingen te nemen

Stap 1 – VERZAMELEN

Verzamel wat je aandacht heeft

Vang alles wat je aandacht heeft in een verzamel tool

Stap 2 – BESLISSEN

Beslis wat je met elk item wilt doen.

Zit hier een actie voor mij in? Zo ja, beslis wat de eerstvolgende actie en wat het project is (wanneer meer dan één actie nodig is). Zo nee, beslis of het iets is wat weg kan, bewaard moet of iets is wat je ‘on hold’ moet zetten.

Stap 3 – ORGANISEREN

Organiseer de uitkomst van je beslissing

Stop trackers, die je herinneren aan je gecategoriseerde acties, op de juiste plaats in je systeem.

Stap 4 – REFLECTEREN

Periodiek onderhoud

Reviseer en update alle bestaande systeem inhoud om controle en focus te hervinden.

Stap 5 – DOEN

Eenvoudig doen

Gebruik je systeem om de juiste en heldere beslissingen te nemen